Planowanie posiłków

Przy komponowaniu jadłospisu powinniśmy zachowywać różnorodność. Jedzenie ciągle tych samych potraw może się na bardzo szybko znudzić. Dodatkowo jest to niekorzystne pod względem dostarczania poszczególnych składników odżywczych. Znacznie ograniczamy wtedy zasób witamin i minerałów. Po pewnym czasie może to doprowadzić do pojawienia się licznych niedoborów. Najczęściej ich konsekwencjami są dolegliwości i rozwijające się choroby. Z uwagi na to znacznie lepiej sprawdza się różnorodność i sięganie po jak największą ilość produktów. Poleca się bazowanie na warzywach. Dzięki temu zyskujemy gwarancję, że zapewnimy sobie źródło istotnych mikroskładników. Najłatwiejszym sposobem na wykorzystanie ich jest przygotowywanie sałatek. Mogą być dodatkiem niemal do każdego posiłku. Dzięki temu nie będziemy mieć trudności z wkomponowaniem ich w jadłospis. Inną opcją są zupy. Stanowią uzupełnienie dań obiadowych. Równocześnie są dość lekkie i mało kaloryczne. Warto skupić się tu na przygotowaniu konkretnych gatunków warzyw. Nie powinniśmy poddawać ich zbyt długiemu działaniu wysokiej temperatury. Mogłoby to powodować nadmierne rozmiękczenie oraz denaturację cennych składników. Z uwagi na to warto określić, jak ugotować buraki, aby były idealne. Zależy to od wielu czynników. Z tego powodu powinniśmy nauczyć się oceniać to w trakcie przygotowywania zupy. Dobranie odpowiedniej miękkości, która nam odpowiada jest bardzo ważne. Dla ułatwienia możemy przygotowywać zupy krem. Nie musimy wtedy zbyt mocno rozdrabniać poszczególnych warzyw. Uchronimy je przed działaniem zbyt wysokiej temperatury na całą objętość. Może to pozytywnie wpływać na ich wartościowość w diecie. Duże znaczenie ma tu sięganie po wiele gatunków warzyw. Jednak równocześnie musimy dbać, aby tworzyły spójną kompozycję. Z tego powodu powinien być przynajmniej jeden składnik, który zapewni odpowiednią ilość kalorii. Wpłynie to na zaspokajanie głodu. W większości przypadków będzie to oczywiście mięso. Jednak w wersjach wegetariańskich równie dobrze sprawdzą się rośliny strączkowe. Stanowią także cenne źródło białka, które doskonale się przyswaja. Dzięki temu znacznie łatwiej zbilansujemy dietę pozbawioną produktów odzwierzęcych. Warto zwracać na to uwagę. Jednak same warzyw nie zapewnią nam odpowiedniego odżywienia. Niezbędne są również tłuszcze. Stwarzają idealne warunki do przyswajania wielu witamin. Z tego powodu powinny znaleźć się w każdym posiłku. Dobrym wyborem w tej kwestii mogą być naturalne oleje tłoczone na zimno. Posiadają cenne kwasy tłuszczowe. Są również bardzo łatwe w użytku. Możemy dodać je już po ugotowaniu zupy. Inną opcją są orzechy oraz nasiona. Dodatkowo uatrakcyjnią smak całej potrawy. Warto testować różne połączenia i dopiero na tej podstawie oceniać co sprawdzi się w naszej diecie. Każdy posiłek powinien zawierać składniki ze wszystkich trzech głównych grup. Są to białka, węglowodany oraz tłuszcze. Dopiero wtedy zyskujemy pewność, że organizm zostanie prawidłowo odżywiony i dostarczymy związki niezbędne do funkcjonowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *