Przepływomierz

Awarie przytrafiają się każdemu użytkownikowi samochodu, dlatego warto wiedzieć, czym charakteryzują się dane elementy i jakie symptomy świadczą o ich awarii. Prawidłowe działanie przepływomierza wpływa na pracę silnika, oszczędność paliwa i optymalizację emisji spalin. Jakie symptomy mogą świadczyć o jego uszkodzeniu?

Przepływomierz odpowiada za pomiar ilości powietrza, które dostaje się do kanału dolotowego. Pomiar ten jest niezbędny, aby określić masę powietrza i dawkę paliwa potrzebną do uzyskania prawidłowej mieszanki. Jak wszystkie części, może on ulec awarii, dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę na symptomy, które mogą świadczyć o tym, że przepływomierz wymaga naprawy.

Jak działa przepływomierz?

Przepływomierz pozwala na pomiar masy powietrza, które trafia do kanału dolotowego w silniku. W ten sposób informacja trafia do ECU, czyli elektronicznego modułu sterującego w samochodzie. Jest to jednostka, która nadzoruje prawidłową pracę silnika i podzespołów takich jak układ elektroniczny, systemy, ABS, ESP, TCS oraz elementy wyposażenia jak klimatyzacja. W każdym silniku spalinowym skład mieszanki paliwowo-powietrznej jest ważnym czynnikiem decydującym o jego pracy.

Przepływomierz znajduje się w większości przypadków za filtrem powietrza, na przewodzie doprowadzającym powietrze do silnika. Istnieje kilka typów przepływomierzy. Kiedyś stosowano przepływomierz klapkowy, gdzie elementem mierzącym objętość powietrza była klapka, która wychylała się pod wpływem pędu powietrza, a powietrze przepływało przez nią do jednostki napędowej. Ten przepływomierz zwany też objętościowym, składa się z potencjometru, czujnika temperatury powietrza, klapki, sprężyny powrotnej, wycieraka, tłumika, zaworu zwrotnego oraz regulatora. Jednak urządzenia te często ulegały awarii, przede wszystkim na skutek zbyt gwałtownego zamknięcia klapki. Wadą było też utrudnianie przepływu powietrza do silnika. Przepływomierze klapkowe były też mało precyzyjne i nie znalazły zastosowania w nowoczesnych silnikach.

Dzisiaj stosuje się przepływomierze masowe. Są one wyposażone w drut rozgrzany do stałej temperatury. Powietrze, które dostaje się do kolektora schładza drut, wymuszając dostarczenie większej ilości energii potrzebnej do jego ogrzania. Pomaga to określić masę powietrza, a zarazem dawkę paliwa, która jest niezbędna do uzyskania prawidłowej mieszanki.

Z kolei w najnowszych samochodach stosuje się przepływomierze ultradźwiękowe, określające ilość powietrza za pomocą sygnałów dźwiękowych. Składają się one z miniaturowego generatora fal ultradźwiękowych i mikrofonu, co pozwala dokładnie określić masę powietrza.

Co świadczy o uszkodzeniu przepływomierza?

Najczęstszą przyczyną uszkodzenia jest zanieczyszczenie przepływomierza. Jest to spowodowane przedostającym się do wnętrza kurzem i nieczystościami, które wpływają na na prawidłowe działanie czujnika przepływomierza i prowadzą do awarii. Wymiana przepływomierza nie jest trudna, warto jednak kupić oryginalną część, a nie tani zamiennik. Jak sprawdzić przepływomierz? Należy przede wszystkim regularnie obserwować działanie samochodu.

Co świadczy o uszkodzeniu tego elementu?

  • Utrata mocy silnika – spadek osiągów samochodu to jeden z typowych objawów uszkodzenia przepływomierza. Na zegarach może wtedy pojawiać się żółta ikona “check engine”, która świadczy o problemach z silnikiem. Utrata mocy jest efektem nieprawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej, która jest zbyt uboga lub zbyt bogata. Bardzo często jest to jednak celowe działanie jednostki, która steruje silnikiem. Ma to bowiem zapobiec uszkodzeniu innych elementów. Komputer sterujący przechodzi wtedy w tryb awaryjny i uniemożliwia rozwinięcie maksymalnej mocy i prędkości.
  • Gaśnięcie silnika – zdarza się, że awaria przepływomierza skutkuje gaśnięciem silnika. Zwykle dzieje się tak na skrzyżowaniach i na światłach. Są to groźne sytuacje, których nie należy lekceważyć, ponieważ po zgaśnięciu silnika tracimy wspomaganie kierownicy i hamulców. Często jest tak, że nie dochodzi do zgaśnięcia silnika, ale obroty spadają. Warto wtedy sprawdzić przepływomierz powietrza.
  • Zwiększenie zużycia paliwa – w dużych i mocnych silnikach utrata osiągów nie zawsze jest wyczuwalna. Łatwiej jednak zauważyć, że więcej wydajemy na paliwo. Większe zużycie może być spowodowane uszkodzeniem przepływomierza, dlatego bardzo ważna jest kontrola średniego spalania. W nowych samochodach odpowiada za to komputer, ale w starszych trzeba kontrolować zużycie paliwa samodzielnie, notując ilość zatankowanego paliwa i przejechane kilometry.
  • Szarpanie przy przyspieszaniu – szarpanie silnika po wciśnięciu gazu może mieć wiele przyczyn, a jedną z nich jest przepływomierz. Błędne wskazania masy powietrza sprawia, że silnik pobiera błędną dawkę paliwa co objawia się między innymi szarpaniem.
  • Wibrowanie auta na biegu jałowym – wynika to z tego, że sterownik silnika próbuje utrzymać konkretne obroty, jednak przeszkadza mu w tym nieprecyzyjna informacja o ilości powietrza. Z czasem ten objaw może doprowadzić do gaśnięcia silnika. Jeśli więc przy niskich obrotach zauważasz wyczuwalne wibracje silnika, sprawdź przepływomierz.

Jak uniknąć uszkodzenia przepływomierza?

Najczęstszą przyczyną awarii przepływomierza jest zbyt rzadka wymiana filtra powietrza. Osadzające się na płytce przepływomierza zanieczyszczenia prowadzą do jego awarii lub nieprawidłowego działania. Również sportowy filtr stożkowy powietrza, który wymaga regularnego czyszczenia, może sprawiać problemy. Należy też uważać na tanie, źle wyregulowane instalacje gazowe. Choć w sekwencyjnych instalacjach praktycznie nie istnieje ryzyko eksplozji w kolektorze dolotowym, w zaniedbanych konstrukcjach LPG mogą one mieć miejsce.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here